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국문 학술지 초록

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작성자 ksceit 댓글 0건 조회 160회 작성일 18-07-24 10:58

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Overcoming Christian University’s Identity CrisisIn its Transitional Stage To the Fourth Industrial Revolution 


Ki-Sook Kim (Professor, Seoul Women’s University)


본 논문의 목적은 미래사회 기독교대학이 맞은 위기의 근원은 외부의 변화로 인한 위기이기보다 구성원들의 기독교대학의 건학이념과 존재의미에 대한 무관심과 초월적이며 정신적인 가치에 대한 외면 그리고 기독교성의 약화로부터 비롯된 신앙과 학문의 분리에서 오는 파편적이며 분리적 사고방식 등에 있음을 밝히는데 있다. 나아가 기독교대학의 위기 대처 방안은 제4차 산업혁명시대의 문제해결방안과 결코 무관하지 않고, 오히려 기독교대학의 정체성을 확립해가는 과정을 통해서 얻는 기독교적 통찰력은 오히려 이 시대가 필요로 하는 가치를 제공해줌으로써 경쟁력을 가질 수 있음을 밝히고자 한다. 이를 위하여 본 논문에서는 기독교대학의 건학이념을 구현하고 대학의 정체성을 살리는 주체로써 이사회, 교수, 교목실, 교회의 역할을 중심으로 기독교대학 구조의 구체적 개선 방안에 대해서 살펴보았다.

Christian University’ identity crisis in our time originates from forgetting its foundational spirit and reason for existence, disregarding transcendental and spiritual values, and fragmentary thinking method that stems from separation between faith and scholarship which is caused by the weakening of Christian values within Christian University.
Furthermore, Christian University’s coping method to its identity crisis can be related to the issues rising from the Fourth Industrial Revolution. The insight earned from rebuilding Christian University’s identity can provide values that our societies truly need.
This thesis examines how Christian University’s structure can be reformed to solve its identity crisis by reestablishing mainly the role of board of trustees, professors, chaplains, and church as the main agents in exercising Christian University’s foundational spirit and rebuilding the university’s identity. 



존 칼빈과 빙엔의 힐데가르트의 영성에 관한 기독교교육적 이해 - 하나님지식과 우리자신에 대한 지식을 중심으로 Christian Educational Understanding of the Spirituality of John Calvin and Hildegard of Bingen: Focusing on Knowledge of God and Knowledge of Ourselves


Hee Young Kim (Graduated, Presbyterian University and Theological Seminary)


본 글은 칼빈과 힐데가르트의 영성을 기독교교육적으로 고찰한 논문이다. 칼빈과 힐데가르트는 기독교 영성의 관점에서 많은 공통점을 지니고 있다. 그러나 남자와 여자, 목사와 수녀, 16세기와 12세기의 성별, 시대의 간극과 이로 인한 사회와 문화와 세계관의 차이 등은 무시할 수 없다. 그럼에도 불구하고 칼빈과 힐데가르트를 함께 다루는 이유는 개신교 신학에서 칼빈이 중요한 자리를 차지하고, 개신교 영성에서 칼빈의 영성이 주요하게 논의되고 있는 점, 그리고, 힐데가르트는 칼빈에게 나타나지 않는 여성적인 측면과 중세 기독교 영성의 전통과 신비 경험이 기독교 영성에 대한 연구를 풍성하게 해 주기 때문이다. 기독교 영성의 역사에서 주요한 위치에 서 있는 힐데가르트를 칼빈과 함께 연구하면서 다양한 영성 이해를 갖고 통합하면서 기독교 영성교육에 관하여 고찰하고자 한다.
먼저, 칼빈의 기독교강요와 힐데가르트의 비전집 세 권을 중심으로 칼빈과 힐데가르트의 영성과 하나님지식과 우리자신에 대한 지식과의 관계성을 살펴보도록 한다. 칼빈과 힐데가르트의 영성에는 유사점과 차이점이 존재하며 그들 모두 영성형성 가운데 하나님지식과 우리자신에 대한 지식을 얻는 것을 볼 수 있다. 또한 하나님지식과 우리자신에 대한 지식을 통해 영적인 여정의 길을 들어가게 한 것을 알 수 있게 한다. 그리하여 이를 기독교교육적으로 적용하여 기독교 영성교육의 방향을 ‘앎’중심으로, 교육의 장을 신앙 공동체 내에서 신앙공동체 밖까지 확장하도록 재설정하게 제안하였다.

This article focuses on the spirituality of Calvin and Hildegard. Calvin and Hildegard have much in common in terms of Christian spirituality. But the gap between genders, times in the 16th and 12th centuries, and the resulting differences in society, culture and worldview between men and women, pastor and nun, can not be ignored. Nevertheless, the reason why Calvin and Hildegard are dealt with together is that Calvin has an important status of Protestant theology, and Calvin’s spirituality is largely discussed in Protestant spirituality. Hildegard’s spirituality could show feminine aspect of spirituality which does not be revealed to Calvin, and Medieval Christian heritage. We study Hildegard with Calvin to examine Christian spirituality with various spiritual understandings.
So we examine the relationship between Calvin’s spirituality and Hildegard’s spirituality focusing on knowledge of God, and knowledge of ourselves exploring Calvin’s Institutes and Hildegard’s three Vision books. There are similarities and differences in the spirituality of Calvin and Hildegard. We can know that we gain knowledge of God and ourselves in the process of spiritual formation. We also see that spirituality is formed by acquiring knowledge of God and ourselves from Calvin’s spirituality and Hildegard’s spirituality.
Thus, we apply this to Christian education, and propose that the direction of Christian spirituality education is centered on ‘knowing’, and extend the field of education from the community of faith to outside the community of faith. 



마틴 루터의 종교개혁이 현대 공교육에 미친 영향에 관한 연구
 A Study on the Influence of Martin Luther’s the Reformation on Modern Public Education
 


박경하


본 연구의 목적은 마틴 루터의 종교개혁 사상이 독일과 현대의 공교육에 어떠한 영향을 미쳤는지 탐색하고자 하는 것이다. 1년전, 2017년은 종교개혁 500주년을 기념하는 해였다. 어느 해보다 마틴 루터를 위시한 종교개혁가들의 업적과 그 위대함을 상기하는데 의미가 있다 하겠다. 이미 아는바 대로, 루터는 신학자요 목사로, 그리고 ‘종교’개혁가로 우리에게 알려져 있다. 그러나 루터는 그 누구보다 교육에 남다른 관심을 가졌던 인물이었다. 물론 그가 교육 개혁을 위해 직접적이고 구체적인 연구 자료를 남기지는 않았지만, 그가 남긴 저작물 중에서 그의 교육관에 대한 단서를 발견할 수 있다. 이를 위하여 루터가 경험했던 교육의 경험과 배경을 연구하였으며, 더 나아가 루터 신학에서의 교육 사상과 루터의 교육관의 특징을 연구하였다. 마지막으로 루터의 종교개혁이 독일과 현대 공교육에 미친 영향과 공헌, 그리고 교육사적으로 어떠한 의의가 있는지를 탐색하였다. 따라서 본 연구는 종교개혁가 루터로 인하여 독일을 비롯한 유럽전역에서는 종교를 비롯하여, 정치, 경제, 문화, 그리고 교육에까지 지대한 공헌점이 있다는 사실을 주지하면서, 특별히 공교육의 영역에 어떠한 긍정적 영향을 미쳤는지에 대하여 독일 공교육의 역사를 되짚어보며 탐구하였다. 이것을 토대로 한국 공교육과 기독교교육의 현주소와 비교하며 앞으로 한국의 공교육과 기독교교육이 어떤 방향을 설정하여 나아가야 하는지에 대한 가능성을 살펴보았다.

The purpose of this study is to explore the influence of Martin Luther’s thought of Reformation on Modern Public education.
2017 is a year to celebrate the 500 anniversary of theReformation. It is meaningful to remind the accomplishments and greatness of the religious reformers such as Martin Luther in any year. As we know, Luther is known to us as a theologian and pastor, and as a ‘religion’ reformer.
However, Luther was a person who had an extraordinary interest in education than anyone else. Of course, he did not leave any direct or specific research data for educational reform, but he can find clues to his educator among the works he has left. To this end, I have studied the experience and background of Luther’s education, and further studied Luther’s educational thought and Luther’s educational characteristics.
Finally, he explored the significance of Luther’s Reformation in educational history and studied his influence and contribution to Germany and modern education.
This study, therefore, explored the positive effects of the Lutheran reformer on public education, especially in Germany, and throughout Europe, noting that it has great contributions to religion, politics, economy, culture and education. I retrospectively explored the history of public education. Based on this, we will compare the present situation of Korean public education and Korean church education, and examine the possibility of how Korean education should be set in the future. 


봉사 - 학습(Service - Learning)을 통한 기독교대학과 지역사회의 협력관계 사례 연구 
- 지역사회의 목소리를 중심으로 
A Case Study on the Partnership between Christian University and Local Community through Service-Learning
: a Focus on the Voices of Community Partners


봉사-학습(Service-Learning)은 지식과 실천, 교실과 현장, 대학과 지역사회를 연계하여 섬기는 인재를 양성하는 교육방법이다. 교육방법은 교육철학과 목적에 따라 결정되며, 교육내용을 효과적이고 효율적으로 전달하기 위한 과정이다. 기독교대학의 교육철학과 목적은 학생들이 기독교의 진리를 배우고 실천해서 이 땅에 하나님 나라를 이루는 것이며, 기독교대학이 가르쳐야할 진리의 핵심은 ‘하나님 사랑, 이웃 사랑’이다. 우리가 사랑해야할 이웃은 도움이 필요한 모든 사람이며, 가깝게는 지역사회일 것이다. 기독교대학의 교육철학과 목적을 실현하기 위해서는 대학과 지역사회의 협력관계가 중요하다. 본 연구의 목적은 대학과 지역사회 협력의 구체적인 방법으로 봉사-학습의 가능성을 밝히고, S여대 사례를 통해 지역사회의 목소리를 반영한 협력의 기초를 마련하는 것이다. 사례는 2017년 1, 2학기 S여대 봉사-학습 협력기관의 담당자 33명이 참여한 평가회와 설문을 분석하였다.
지역사회는 봉사-학습의 가장 큰 특징인 ‘상호호혜성’, ‘학생들의 미숙함과 변화’를 이해하고 있었으며, ‘학생들의 전문성과 자기주도성’을 일반 사회봉사와의 가장 큰 차이로 생각했다. 어려운 점은, 봉사-학습이 한 학기 수업으로 운영되기 때문에 ‘지속성의 단절’과, ‘활동내용과 기관 요구의 차이’를 조정하는 것과, 기관과 학생의 ‘활동가능 시간의 차이’를 맞추는 것이다. 또한 ‘봉사태도지도’의 어려움, ‘기관 담당선생님의 잦은 변경’이 해결해야할 문제점이다. 우수한 봉사-학습 활동과 학생에 대해서는 적극 칭찬하며 추천했으며, ‘봉사-학습에 대한 상세한 안내’와 ‘학생활동에 대한 적절한 기대수준’의 필요성을 제안하였다. 대학과 지역사회 간에 해결되기 어려운 문제들이 여전히 존재하지만, 특히 기독교대학은 사랑하고 섬겨야할 대상으로서 지역사회와의 소통의 기회를 지속적으로 가지면서 서로의 상황과 비전을 공유하고 이해하려고 노력하며 협력관계를 만들어가야 할 것이다.

Service-Learning is one of educational methods to foster servant leaders by linking knowledge and practice in the classroom and the field adopted by the university and local communities. The best educational methods will be decided based on the educational philosophy and purpose as a way to teach the educational contents most effectively and efficiently. The educational purpose of christian university is to make God’s kingdom in this world through teaching students christian truth, which is loving God and one’s neighbor. The neighbor to love is everyone who needs helps, that is the community where the university is located. Based on the partnership between christian university and the community its educational philosophy and purpose can be accomplished.
The purpose of this study is to explore the possibility of Service-Learning as a concrete way to build partnership between a christian university and the local community, to lay the foundation by hearing the voice of community from the S-L case implemented at S university. The dialogues of 33 staffs from its’ community partner organizations at evaluation meetings of the first and second semesters in the year 2018 are analysed.
They distinguish Service-Learning from community service by reciprocity, students’ change from immaturity, professionalism, and self-directedness. It is very difficult for them to put up with the service discontinuity after just only one semester, gaps between what students can serve and what community needs to be served, or those between when students can and when community needs. They feel difficult to deal with students’ attitude problem and the constant upheaval of the staffs in charge. They proudly recommend excellent service-learners to the university, and ask for detailed guides on Service-Learning. They report they manage to control appropriate expectations on the students because they are not learned but are learning. Though there remain still many problems to solve, the christian university should make more opportunity to hear from the community and communicate with it to learn and love it better. 




초기 웨슬리 공동체의 설교의 교육 목회적 적용
An Application of Educational Ministry on the Preaching of Wesley’s Early Community
 


본 논문은 교육목회 현장에서 선포되는 말씀과 양육적인 관계를 초기 웨슬리 공동체의 관점에서 논하였다. 웨슬리의 설교는 복음적이며 ‘성서적 거룩함’을 전파함으로 경건주의를 회복하는 메도디스트 운동이다. 설교 메시지를 통한 신도회의 양육과 평신도 설교자의 훈련은 교육목회의 성격을 지닌다. 첫째로 설교의 목적이 성서적 기독교를 형성하는 완전한 그리스도인으로 변화이다. 둘째, 설교의 내용은 성서를 기초로 메도디스트 사상이 담긴 교리와 영성, 그리고 윤리와 생활을 강조한다. 셋째, 야외설교는 수많은 사람들에게 찾아가 복음을 전달하는 가장 효과적인 은총의 도구와 방법이다. 넷째, 웨슬리의 설교는 청중을 인격적으로 받아들이는 목회적 돌봄으로 이어졌다. 다섯째, 평신도 설교자의 시스템은 성서적 거룩함을 전하는데 누구나 하나님으로부터 부르심을 받았다는 보편적 정신에 기인한다. 

초기 웨슬리 공동체의 설교를 교육목회적 구조에서 보면, 설교(케리그마)는 가르침(디다케)의 행위와 분리되지 않는다. 더 나아가 설교는 공동체적(코이노니아)이고, 예전적이고(레이투르기아) 섬김(디아코니아)의 측면도 동시에 지닌다. 따라서 웨슬리의 설교는 디다케의 측면에서 단계적이며, 지속적인 특징을 가진다. 설교의 지속성은 설교 후 선포된 설교(케리그마)에 대하여 삶에 심화시키고 양육(디디케)하는 과정의 소그룹 활동과 커리큘럼이 요구된다.


The purpose of this paper is to explore the relationship between the character of preaching and educational ministry during John Wesley’s period. Wesley’s preaching is a Methodist movement that restores pietism while it preaches evangelical and scriptural holiness. The nurture of ‘society’ through the message of preaching and the training of the lay preachers has the character of educational ministry. Wesley’s sermon show how preaching for evangelism(Kerygma) and the efforts of nurturing(Didache) can be combined in a community of faith. This paper attempts to review the characters of Wesley’s preaching, analyze the continuation of nurturing after preaching in a perspective of curriculum, and to apply it to the framework of educational ministry.

Five main points are outlined when examining Wesley’s preaching in his early community movement. First, the main point of his preaching is to change the Christian perfection based upon the Scriptural Christianity. Second, his biblical sermon emphasizes the thoughts of the Methodist movement that contains doctrine, spirituality and ethical life. Third, outdoor preaching provides the most effective way(method) as a means of grace to reach many people and deliver the gospel. Fourth, Wesley’s preaching led to the pastoral care of accepting the audience personally. Fifth, the lay preacher movement shows leadership training in the Methodist community. This system is based on the universal spirit that everyone is called from God to proclaim the biblical holiness.



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